Klicka på bilden så kommer ni till Abelfishing.com

Klicka på bilden så kommer ni till Abelfishing.com
Från och med januari 2012 kommer fångstrapporterna och nyheter ligga på min nya internetsida abelfishing.com

torsdag 21 april 2011

Magnus och Magnus på laxfiske





Släktingarna Magnus och Magnus från Uppsala och Norrköping kom ner för andra gången till Bornholm. Förra året hade killarna lite otur med vädret och fick vända hem. Men nu var det spegelblankt på hela havet och en stor sol, kanske inte mitt favoritväder för fiske men lax är det ju gott om. Dagen började med hugg på sista ytspöt när jag höll på att lägga ut, ingen stor men en kanonstart. Sedan fick vi en till ganska snabbt vilket gjorde att båda hade fångat sina första laxar.

Isländsk tradition som ger fiskelycka när man fångar sin första lax

Magnus Söderberg från Uppsala hade lovat att om han fångade sin första lax någonsin skulle han bita av fetfenan på laxen och svälja den tillsammans med en stark dryck. En Isländsk sed som jag berättade att jag hade gjort för att inviga min båt när jag fångade den första laxen i den.

Sedan tog det ett par timmar innan vi fick ett fint dubbelhugg i ytan, den ena var för liten, den andra på ca 4 kg. Sedan styrde jag båten ut mot ett ställe som är en djupgrav som det heter på Danska som fiskade bra för ett par veckor sedan. På väg ut så ser vi helt plötsligt en stor båge på ekolodet under båten sekunderna senare hugger det stenhårt på ena djuprigg spöt. Nu är det allvar och rullen ylar. Uppsala Magnus greppar spöt och fick sig sitt livs första fight med en större lax som senare vägdes till dryga 8 kg.

Vi får till slut 6 fina laxar och en liten vilket känns som ett godkänt resultat under rådande omständigheter. I morgon ska vi ut igen och vädret ska bli lika bra.

Inga kommentarer: