Klicka på bilden så kommer ni till Abelfishing.com

Klicka på bilden så kommer ni till Abelfishing.com
Från och med januari 2012 kommer fångstrapporterna och nyheter ligga på min nya internetsida abelfishing.com

fredag 22 april 2011

Magnus och Magnus på hugget idag.



Andra dagens fiske med killarna skulle vara en kortdag med fiske fram till 15.00 då man ska vara hemma till Påskmiddagen. Dagen bjöd på ett strålande solsken och svag vind vilket jag igentligen inte gillar. Vill gärna ha lite vind på 4-5 m/s för då tycker jag laxen är mer aktiv.

Första hugget kom i ytan på yttersta paravanen, en bra lax drar iväg och linan går av utan anledning, kändes surt. Sedan händer inget på flera timmar. Då killarna fick bra igår så bestämmer vi att prova några nya områden och chansar på att vi kan fiska helt själva. Inget händer på flera timmar men helt plötsligt får vi på två smålaxar den ena tappar vi och den andra sätter vi tillbaka. Sedan sker det väldigt mycket på kort tid, vi får två fina dubbelhugg och vi kan snabbt landa 4 fina laxar och jag tror vi missade en till som slet ut 10 meter lina innan den släppte och en mindre som vi landade men släppte tillbaka.

Superhugg när det är en kvart kvar

Nu har vi bara 30 minuter på oss innan vi måste bryta, då det är 15 minuter kvar drar det på två laxar i ytan den ena släpper direkt men den andra drar ut lina i rekordfart, så pass att min nya Okuma rulle går upp i falsett. Uppsala Magnus har på sitt livs fisk, vi ser den hoppa på lång lina, jag tror ett tag att den är riktigt stor då den drar otroligt bra. Till slut 2 minuter i 3 kan jag håva laxen som visar sig väga 10,1 kg nytt PB för Magnus i alla kategorier fisk. Vilken bra avslutning på en tvådagars laxtur. Kände dock lite synd att åka ifrån området när det var så pass mycket bitvillig lax runt om oss. Killarna kom i tid till färjan från Rönne till Ystad.

FULLT MED LAX
Södra Östersjön är nu full med lax, har inte haft så här pass bra fiske sedan 2005 som var alla tiders rekordår här nere.

Inga kommentarer: