Klicka på bilden så kommer ni till Abelfishing.com

Klicka på bilden så kommer ni till Abelfishing.com
Från och med januari 2012 kommer fångstrapporterna och nyheter ligga på min nya internetsida abelfishing.com

torsdag 5 maj 2011

Superfiske hela tiden






Många år sedan det var sånt drag i laxfisket I Simrishamn, nu börjar det fångas lax överallt. I måndags blåste det för mycket fram till klockan 14.00 men mina kunder ville ut till varje pris vilket betalade sig. Vi landade 5 granna laxar men tappade 7 st vilket jag aldrig tidigare varit med om. En teori var att de höga vågorna gjorde att laxarna inte riktigt träffade rätt i hugget. Nöjda åkte vi dock hem sent på kvällen.

Stamkunden Jonas med far i båten
Tisdagen bjöd på perfekt väder och glimrande fiske, den ena granna laxen efter den andra högg och fightades. Hög medelvikt på de fiskar som vi behöll. Tyvärr missades den största just vid håvkanten, en kämpe på runt 14-15 kg. Men manskapet tog det med fattning då dagen hade givet bästa laxfisket hittils under de åren jag guidat gästerna.

Familjen Kristiansen från Danmark
Onsdagens fiske började nästan med ett vad jag kallar chockhugg. Redan när jag bara lagt ut båda riggarna och höll på att lägga ut ytspöna hugger det stenhårt på översta riggspött som ligger på 30 ft. En stor lax går upp och hoppar meterhögt bakom båten för att sedan dra ut 100 meter lina, rullen går upp i falsett. Killen som skulle drilla tar spöt med darrande händer. Efter en mycket bra fight kan jag håva en 10 kg+ lax. Vilken start på dagen. Sedan hugger det i ett under ett par timmar, flera landade runt 10 kg+ och några tappade. Mitt på dagen lugnar det ner sig men just innan vi bryter lite tidigare börjar det tokrusa på ett av riggspöna. Över 100 meter lina kanske 150 meter rinner ut i snabb takt. Efter en mycket bra fight kan vi landa en 10,5 kg lax. Sedan plockar vi ihop grejjerna och åker i land med gäster som fick en upplevelse de aldrig kunnat drömma om. 4 laxar runt 10 kg och några mindre. Trevligt att vara fiskeguide när fisket är så pass bra.

Bilder från senaste tidens fiske.

Inga kommentarer: