Klicka på bilden så kommer ni till Abelfishing.com

Klicka på bilden så kommer ni till Abelfishing.com
Från och med januari 2012 kommer fångstrapporterna och nyheter ligga på min nya internetsida abelfishing.com

tisdag 17 maj 2011

Blåsigt med våra finska gäster




Per och jag har åkt över till Bornholm igen. Tyvärr blåser det igen 8-11 och upp till 14 meter per sekund. Igår åkte vi båda ut på förmiddagen, jag han precis lägga ut det sista spöt då manskapet frågade hur många timmar vi skulle vara ute. Inget bra tecken, efter 1 timmes tid fick vi ta upp alla grejjerna och åka till hamn då det inte gick att vara ute något mer. Per fortsatte att fiska men det gick inte att fiska på rätt ställe.

RACE PÅ KVÄLLEN
Vid 18 tiden på kvällen så la sig vinden helt plötsligt, några gubbar ville ut igen men de samlade ihop sig i Per,s båt. Jag åkte ut själv och nu var det helt vindstilla. Åkte ut till Kelderhalsens västkant, när jag hade fått i första riggen och skulle just börja lägga ut den andra så hugger det stenhårt på nedersta Bachold flashern som ligger på 60 ft. Linna rinner ut i raketfart, över 350 ft lina drar fisken ut i ett nafs. Efter en bra kamp kan jag håva en riktig prakt lax, kort och tjock en bit över 10 kg. Den hade klippt fetfena vilket de flesta odlade inte brukar ha. Man kan se att de flesta laxar vi fångar just nu är odlade då ryggfenan är något deformerad, vilket ingen vild fiska kan ha. Förra året hade de Svenska kraftbolagen som sätter ut lax en dispans från Fiskeriverket som gav dem rätt att inte behöva klippa 80% av de laxar de släppte ut.

NYTT SUPERHUGG
Ut med grejjerna igen, på ekolodet såg det fantastiskt ut man kunde se stora stim med sill och jagande laxar i mellan. Det tog inte lång tid innan nästa hugg kom på mellersta draget på styrbord rigg. En lax kom farande rätt upp i luften sedan en fin rush, jag kastar mig på spöt. Just när jag greppar spöt börjar nedersta Flasherspöt att yla igen. Lite hektiskt när man är själv i båten. Kunde landa den första men den andra en större fisk släpper tyvärr då jag inte riktigt hinner att ta hand om den.

Sedan var det dags att åka iland då middagen väntade, Per fick med sina gäster också två 3-5 kilos laxar under denna korta men hektiska fisketur. Synd att mina killar inte vågade följa med, men känner man av sjön så är det inget att göra.

Idag blir det på land igen då det blåser allt för mycket men vi får trösta oss med att i morgon blir det riktigt fint och vinden ska vara samma så det är stor chans att laxen står kvar där vi lämnade den igår kväll.

Inga kommentarer: