Klicka på bilden så kommer ni till Abelfishing.com

Klicka på bilden så kommer ni till Abelfishing.com
Från och med januari 2012 kommer fångstrapporterna och nyheter ligga på min nya internetsida abelfishing.com

fredag 23 december 2011

Bra avslutning på laxfisket innan Jul




Torsdagens fiske var sista dagen innan Jul-ledigt och jag hade Örebroarna Per Halvarsson och Fiskerikonsulenten Martin Engström på besök i båten. Andra dagen med lite bättre väder efter hårda vindar brukar ge lite bättre fiske så jag hade bra känsla i kroppen när vi lämnade hamnen.

Första hugget på Dipsy Diver
Det tog dryga timmen innan första hugget kom på styrbord Dipsy Diver som var riggad med en Guld/silver krom Apex. Per Kunde drilla in en fin 7 kg hanlax. En timme senare får vi ett riktigt vrålhugg på djupriggen och Konsulenten greppar spöt och kunde vant drilla in en fin 8 kg,s fenklippt lax. Sedan lugnade det ner sig någon timme.

Knarrande rulle på taket blev ett nytt PB
Många gamla fiskehistorier berättades då jag känt Martin i många år då vi båda växte upp i Stockholm och fiskade intensivt. Helt plötsligt började rullen på ett av ytspöna knarra och en bra lax hade huggt på blålila Ismo magnum nedtygd med 60gram bly. Per kunde fighta in sitt nya PB, en mycket grann och fet lax på 10,5 kg. Stor glädje i båten. Senare fick vi ett nytt vrålhugg på nedersta djupriggen men tyvärr gick linorna ihop så laxen brände av linan och jag blev av med en av mina favorit Flashrar. Sedan hände inget mer men vi var ganska nöjda med dagen som hade gett tre mycket fina laxar, faktiskt lika många fiskar som Per och Martin hade fångat på en hel veckas fiske själva utanför Understen i våras.

Nu blir det några dagar ledighet, men blir det fiskeväder i mellandagarna åker jag ner igen, men prognosen så inte så bra ut.

Boka dit laxfiske i Januari
Januari brukar alltid vara en av de bästa fiskmånaderna i Simrishamn, då vinden brukar lägga sig och en stor del av Östersjöns laxbestånd har vandrat ner till södra delen. Passa på att boka en dag eller två, vid tvådagars bokning ges ett mycket bra erbjudande.

Inga kommentarer: