Klicka på bilden så kommer ni till Abelfishing.com

Klicka på bilden så kommer ni till Abelfishing.com
Från och med januari 2012 kommer fångstrapporterna och nyheter ligga på min nya internetsida abelfishing.com

söndag 5 juni 2011

Bra start på laxsäsongen vid Grisslehamn



Gårdagens guidning blev en lyckad tillställning med med Leif Karlström, med sina två söner och dotter som jobbar på Rindö marin. Barnen hade givit Leif en trolling tur med mig som 60 års present. Senaste veckans rapporter sa att fisket fortfarande var trögt, men enligt mina uträkningar skulle laxen börja komma i större antal just nu. Vissa verkar ha kort minne och redan glömt den kalla vintern som just slutat. Faktum är att under de senaste två dagarna har det börjat fångas fler laxar i området med hög medelvikt vilket tyder på att de första stora vandrarna har börjat komma.

TUNGT HUGG PÅ RIGGEN
Efter ganska många timmar i båten kommer vi in på en av kanterna där jag tidigare år fångat flera fina laxar. Hinner just tänka att det är en fin båge på ekolodet just vid våra beten då det drar till på nedersta spöt. Leif greppar vant spöt och tar det väldigt lugnt så vi andra kan dra in de andra riggspöna. Efter en ganska kort fight kan jag håva en riktig prakt lax som vi mäter till 110 cm lång. En hane som senare visar sig väga 14,1 kg. En mycket glad 60 åring som åkt ända från Vasa i Finland för att fiska. En bra start för min guidsäsong i området blev det också.

Fullbokat fram till och med 27 Juni, så vill någon boka efter det så hör av er. Fisket kommer säkerligen vara bra en bra bit in i Juli i år. Nu ska jag ut igen, en lite senare lagd start då det blåser på morgonen.

Inga kommentarer: